28 Οκτωβρίου 2014

«Λίγα λόγια για τη γιορτή της 25ης Μαρτίου» από τη δασκάλα της ΣΤ΄τάξης Κίτσου Κωνσταντίνας


Η ΣΤ΄τάξη του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αλιάρτου «ανέβασε» τη θεατρική παράσταση  «ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΜΑΣ ΤΣΙΡΚΟ» για τη γιορτή της 25ης Μαρτίου για το σχολικό έτος 2013-2014.
Όλα ξεκίνησαν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Από την αρχή οι δάσκαλοι της ΣΤ΄τάξης γνωρίζαμε ότι θα αναλάβουμε τη γιορτή της 25ης Μαρτίου. Από την αρχή θέλαμε να κάνουμε κάτι ξεχωριστό. Ποτέ δεν ήταν πάρεργο για εμάς μια  διοργάνωση γιορτής. Πάντα προσπαθούσαμε με τη φαντασία μας και με κείμενα που ψάχναμε να κάνουμε κάτι το διαφορετικό.
Ήταν λοιπόν η χρονιά μας, αφού είχαμε  την τύχη να συνεργαστούμε με ένα θεατρολόγο που αγαπά τη δουλειά του, τον κ. Αποστόλου Δημήτρη. Και οι τρεις μας καταφέραμε να δώσουμε το μήνυμα της συλλογικότητας, του διαλόγου και του αλληλοσεβασμού. Η αλήθεια είναι ότι και σε δύσκολες στιγμές που περάσαμε ποτέ δεν ήρθαμε σε ρήξη. Ο ένας συμπλήρωνε τον άλλο. Θα μπορούσα να γράφω ώρες για τις όμορφες στιγμές που περάσαμε στις πρόβες. Θεωρώ τις πρόβες το ωραιότερο και σημαντικότερο κομμάτι. Μαθητές και εκπαιδευτικοί γινόμαστε ένα. Συμβουλές, παρατηρήσεις και γέλιο. Οι δάσκαλοι γίνονται παιδιά κι ερχόμαστε ακόμη πιο κοντά στους μαθητές μας. Είμαστε μια ομάδα.
Σαν ήρθε λοιπόν ο θεατρολόγος στο σχολείο μας, στα πλαίσια του μαθήματός του, μίλησε στα παιδιά για τον Ιάκωβο Καμπανέλλη, τον θεατρικό συγγραφέα, τον  δημοσιογράφο και ακαδημαϊκό. «Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης υπήρξε ο σπουδαιότερος συγγραφέας του νεοελληνικού θεάτρου. Με εφαλτήριο και πρόσχημα την ηθογραφία και εργαλεία το ένστικτο και μια μαγική γνώση για το τι πρέπει να προβληθεί την κάθε στιγμή, για το πόσο πρέπει αυτό να διαρκέσει και πόση πρέπει να είναι η ένταση εκείνου που προηγείται και αυτού που έπεται, κατάφερε να γράψει έργα ελληνικά και γνήσια στραμμένα στην ανθρώπινη ουσία». Πατώντας σε αυτά τα λόγια και με βοηθό μας το μάθημα της Ιστορίας αποφασίσαμε όλοι να ανεβάσουμε ένα έργο αυτού του μεγάλου ανθρώπου. Φυσικά το έργο που ταίριαζε ήταν «Το μεγάλο μας τσίρκο».  Το «Μεγάλο μας Τσίρκο» ήταν και είναι μια παράσταση σταθμός στην ιστορία. Συνδυάζει καλλιτεχνική αρτιότητα, συναίσθημα, ταλέντο αλλά κυρίως πολιτική αφύπνιση. Αποδεικνύεται για ακόμη μια φορά το πόσο μπορεί να επηρεάσει η τέχνη τις συνειδήσεις των ανθρώπων.
   Μέσα σε μια σκοτεινή πολιτικά περίοδο μόνο η τέχνη δίνει διέξοδο στον πολίτη, που έχει στερηθεί πολλές από τις ελευθερίες του. Η τέχνη σαν διέξοδος και δίαυλος έκφρασης δίνεται στην υπέρτατη μορφή της, σαν μουσική θεατρική παράσταση την περίοδο της Χούντας των συνταγματαρχών από τον συγγραφέα-ποιητή Ιάκωβο Καμπανέλλη και τον συνθέτη Σταύρο Ξαρχάκο. Τριάντα εννέα χρόνια μετά την πρώτη του παρουσίαση, το έργο των δύο κορυφαίων δημιουργών εξακολουθεί και είναι επίκαιρο, μιας και μια άλλη μορφή άλωσης - καταπίεσης μαστίζει και σήμερα τη χώρα.
Έτσι λοιπόν προέκυψε  ένα πολυθέαμα, με σκηνές από το ομώνυμο  διαχρονικό και επίκαιρο έργο του Ιάκωβου Καμπανέλη, το γνωστό έργο του Μήτσου Ευθυμιάδη «Προστάτες» και τον «Σηκωμό» του Δημήτρη Φωτιάδη. Το «σενάριο» της εκδήλωσης εμπλούτισαν και αποσπάσματα που εμψυχώθηκαν από τους μαθητές δανεισμένα από την ταινία-ντοκυμαντέρ του Διονύση Γρηγοράτου «Παράσταση για ένα ρόλο».
Αφού λοιπόν μιλήσαμε για το έργο στα παιδιά έγινε η ανάθεση του ρόλου σε κάθε μαθητή. Η ανάθεση έγινε μετά από διαλογική συζήτηση και με δημοκρατικές διαδικασίες. Η μουσική επένδυση έγινε με μεγάλη προσοχή και έδεσε τέλεια με το έργο. Τα κουστούμια της παράστασης τα ανέλαβε ο θεατρολόγος μας από το προσωπικό βεστιάριό του, αφού είναι ηθοποιός εδώ και 25 χρόνια, αλλά και από το «Χορευτικό Σύλλογο της Αλιάρτου» που μας έδωσε παραδοσιακές στολές που χρειαστήκαμε. Επίσης τα παιδιά χόρεψαν και παραδοσιακούς χορούς. Αυτό ήταν κάτι που το πρότειναν τα ίδια και φυσικά το σεβαστήκαμε.
Επειδή ο θεατρολόγος, δεν είναι κάθε μέρα στο σχολείο μας αφού συμπληρώνει ωράριο σε άλλο σχολείο αναλάβαμε τις πρόβες. Στην αρχή μέσα από το μάθημα της Ιστορίας, εμβαθύναμε περισσότερο σε πρόσωπα και γεγονότα της εποχής, μέσα από το διαδίκτυο και καταφέραμε έτσι να κάνουμε ακόμη πιο ενδιαφέρον το μάθημα της Ιστορίας. Στη συνέχεια με τον ίδιο τρόπο οι μαθητές είδαν τους ρόλους τους από επαγγελματίες ηθοποιούς, τόσο από αποσπάσματα της πρώτης παράστασης με την Τζένη Καρέζη, τον Κώστα Καζάκο, τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο, όσο και από πιο πρόσφατες παραστάσεις.
Τις ημέρες που ο θεατρολόγος ήταν στο σχολείο μας κάναμε πρόβες διορθώνοντας κάποιες λεπτομέρειες. Ο μουσικός της ΣΤ΄τάξης αν και έρχεται μία φορά την εβδομάδα στο σχολείο μας προσπάθησε να προσφέρει το καλύτερο. Δουλέψαμε όλοι σκληρά μαθητές και δάσκαλοι.
Η Διευθύντρια του Σχολείου μάς στήριξε οικονομικά αφού έπρεπε να αγοραστούν κάποια υφάσματα για να στηθεί το… τσίρκο. Επίσης μας πρότεινε να  ανεβάσουμε το θεατρικό στο «Συνεδριακό Κέντρο Αλιάρτου». Στην αρχή είχαμε τις επιφυλάξεις μας, διότι φοβόμαστε ότι κάτι δε θα πάει καλά, αλλά ευτυχώς στο τέλος νικήσαμε τις φοβίες μας και τα παιδιά όταν άκουσαν αυτό το νέο ενθουσιάστηκαν τόσο πολύ που άρχισαν να χειροκροτούν από τη χαρά τους.
Λένε ότι μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις και αυτό είναι μια μεγάλη αλήθεια. Την αγωνία, το δημιουργικό άγχος, τον ενθουσιασμό, τη χαρά δεν μπορώ να την αποτυπώσω στο χαρτί.
Η ημέρα της παράστασης έφτασε και ως δια μαγείας όλα πήγαν καλά. Οι γονείς απόλαυσαν τα παιδιά τους, συγκινήθηκαν και όλοι δεν μπορούσαμε να κρύψουμε τη χαρά μας. Αυτές είναι στιγμές ευτυχίας!
          Η θεατρική παράσταση βοήθησε πολύ στην αυτοπεποίθηση, στη συνεργασία, στην αυτενέργεια, στην αυτογνωσία των μαθητών καθώς και  στην ομαλή ένταξη μαθητών με χαμηλή αυτοεκτίμηση μέσα στην ομάδα.
          Κλείνω με μία κουβέντα που μου είπε μια μαθήτριά μου, η Ειρηναία. «Κυρία, ευχαριστώ πολύ που με μάθατε να μην ντρέπομαι». Η συγκεκριμένη έπαιξε στην παράσταση σαν πραγματικός ηθοποιός.
Με εκτίμηση
Κίτσου Κωνσταντίνα
Στο πρόγραμμα πήραν μέρος οι:
Αποστόλου Δημήτριος
Κίτσου Κων/να
Τζίντζιος Κων/νος
 Συμμετείχε : Κεραμυδάς Αντώνιος