Παρασκευή, 19 Φεβρουαρίου 2016

ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ,
 ΣΗΜΕΡΑ 19/02/2016 ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ!
ΣΗΜΕΡΑ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΩΝ ΤΑΞΕΩΝ Ε΄ΚΑΙ ΣΤ΄ΕΙΧΑΝ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ, ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ:
"ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΟΛΙΤΗΣ"
Στα πλαίσια του προγράμματος "ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ ΚΑΙ ΔΡΩ"
ΟΙ ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ ΕΚΠ/ΚΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ, ΠΑΓΩΝΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ, ΗΛΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΙ ΚΙΤΣΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΕΙΔΑΝ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΝΟΙΑΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΝΑ ΔΡΟΥΝ. 
ΜΠΡΑΒΟ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ !!! 
Η μικρή ιστορία του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού ξεκίνησε την Άνοιξη του 2.000 από μια μικρή παρέα φίλων εκπαιδευτικών, συγγραφέων, καλλιτεχνών και δημοσιογράφων. Δεν ήμασταν  περισσότεροι από δεκαπέντε άνθρωποι, όταν ένα τυχαίο περιστατικό κακοποίησης ενός ανηλίκου μας ευαισθητοποίησε και αναζητήσαμε τον τρόπο να παρέμβουμε. Ψάχνοντας για πληροφόρηση ήρθαμε σε πρώτη επαφή με την έννοια των δικαιωμάτων του παιδιού και μάθαμε για τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού του ΟΗΕ, που έχει υπογράψει  η Ελλάδα από το 1992. Γρήγορα αντιληφθήκαμε, όμως, ότι τα δικαιώματα του παιδιού και η  Διεθνής Σύμβαση όχι μόνο δεν ήταν γνωστά στους άμεσα ενδιαφερόμενους –τους γονείς, τα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς- αλλά ότι η παραβίασή τους ήταν πολύ συχνή στην οικογενειακή, σχολική και κοινωνική ζωή.
Αρχίσαμε να συζητάμε πώς θα μπορούσαμε να αναλάβουμε δράση και να παρέμβουμε σαν ομάδα ώστε να διαδώσουμε τα 42 άρθρα της Σύμβασης, να φέρουμε κοντά μας κι άλλους ανθρώπους,  να βελτιώσουμε το επίπεδο σεβασμού των δικαιωμάτων μιλώντας σε ορισμένους διαμορφωτές της κοινής γνώμης. Στόχος ήταν να κάνουμε ορατό το πρόβλημα που υπήρχε ώστε να τηρείται η Σύμβαση και να μην εκτίθεται με αρνητικές Εκθέσεις η χώρα μας διεθνώς, να ακούγεται η γνώμη των παιδιών, να καταργηθεί η σωματική τιμωρία στο σχολείο και την οικογένεια, να υποστηριχθούν παιδιά με αναπηρίες και άλλα πολλά.
Το Παιδί – Πολίτης
Διεκδικώντας την παιδική μου ηλικία, οικοδομώ την ταυτότητα του πολίτη
 Τι σημαίνει πολίτης στη σύγχρονη δημοκρατία; Από πόσο νωρίς, με ποιους τρόπους και με ποια υλικά τα παιδιά οικοδομούν τη δημοκρατική τους ταυτότητα; Ποια τα περιεχόμενα αυτής της ταυτότητας; Ποιο το νόημα της συμμετοχής και της υπεύθυνης στάσης μέσα στην κοινωνία; Πώς ένα παιδί μπορεί να κατανοήσει τις έννοιες της ελευθερίας, της ισότητας, των διακρίσεων, των θεσμών, της διαφορετικότητας, της κοινωνικής αλληλεγγύης;
Κεντρικοί άξονες προβληματισμού είναι η συμμετοχή, ο διάλογος, η κριτική στάση, η προσέγγιση των νέων προβλημάτων, των αναγκών και των προτεραιοτήτων, η ισονομία, η δικαιοσύνη, οι δημόσιες πολιτικές, αλλά και η διαφθορά και η βία που δεν έχουν θέση σε μια δημοκρατική κοινωνία.
Τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να αντιληφθούν ότι στις σύγχρονες κοινωνίες ο πολίτης πρέπει να ενημερώνεται και να διαμορφώνει άποψη για πολλά και διαφορετικά ζητήματα, που αφορούν την τοπική κοινωνία όπου ζει, τη χώρα του, καθώς και την παγκόσμια κοινότητα. Επίσης, αντιλήφθηκαν  σταδιακά ότι κανένα από αυτά τα προβλήματα δεν είναι ξένο προς τη ζωή των ίδιων και της οικογένειές τους κι ότι αυτό συνεπάγεται τη συμμετοχή και την πρωτοβουλία τους για την καλύτερη αντιμετώπιση και τη λύση τους.
 Στη διάρκεια του προγράμματος αναπτύχθηκαν δράσεις ώστε να αντιληφθούν, τα παιδιά μέσα από γεγονότα και παραδείγματα της καθημερινής ζωής, πως κάθε δραστηριότητα των ατόμων και των ομάδων που αφορά τη συλλογική ζωή συνδέεται με μια πολιτική απόφαση, με την ευρεία έννοια, καθώς και με τις νοοτροπίες και τις συμπεριφορές που επικρατούν στην κοινωνία. Τα παιδιά ενθαρρύνθηκαν ακόμη να προχωρήσουν σε ανάλυση, προβληματισμό, διαχείριση και αποφάσεις επιλεγμένων παραδειγματικών περιπτώσεων.
 Ενδεικτικές θεματικές ενότητες μέσα από «παιχνίδι» ερωτήσεων- απαντήσεων, βιωματικές ασκήσεις:

  • Οι ανθρώπινες ανάγκες και πώς συνδέονται με την ατομική, οικογενειακή, τοπική και ευρύτερη κοινωνική ζωή
  • Η αναζήτηση προτεραιοτήτων σε μια λίστα ατομικών και κοινωνικών αναγκών
  • Η πληροφόρηση για θεσμούς (κρατικούς, αυτοδιοικητικούς, ιδρυμάτων, κλπ) που έχουν την αρμοδιότητα να συνδράμουν συγκεκριμένες ανάγκες
  • Η αλληλεπίδραση διαφορετικών κοινωνικών ομάδων απέναντι στην ικανοποίηση των αναγκών
  • Η ταυτότητα του πολίτη
  • Ο πολίτης και η υπεύθυνη στάση του στην καθημερινή ζωή
  • Η διαδικασία λήψης αποφάσεων σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο
  • Τα δικαιώματα και οι ελευθερίες
  • Ο διάλογος και η επίλυση διαφορών και κρίσεων
  • Η κοινωνία των πολιτών και η κοινωνική αλληλεγγύη         
 Μέσα από τα παραπάνω, τα παιδιά συνειδητοποίησαν τον ρόλο που έχει καθένας και καθεμιά μας στην καλύτερη συμβίωση με τους άλλους και τη διαμόρφωση της κουλτούρας της κοινωνίας μας.
 
 
 

Στο έντυπο ταυτότητας που διαθέτει το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού, κάθε παιδί μπόρεσε να συμπληρώσει το ίδιο τα στοιχεία της δικής του ταυτότητας, που απεικονίζει πώς σκέφτεται ως παιδί- πολίτης.